Mașină de tricotat

Da, citiți bine, mașină de tricotat, nu de cusut.

Acesta este motivul absenței mele de pe blog și din sfera de croitorie – mașina de tricotat. De cum am pus gândul și ochii pe mașină, am abandonat croitoria, evident nu definitiv! Doar până mă plictisesc de această jucărie 🙂

Știam în copilărie, vag, despre mașini de tricotat. La vremea respectivă, o mașină din asta era un obiect de vis, foarte scumpă și greu de găsit. Așa că nu s-a pus problema achiziționării uneia. Doi ani în urmă, cred tot în aceeași perioadă am citit pe forum un capitol nu prea mare despre mașinile de tricotat, am decis să mă interesez mai mult dacă este vreo posibilitate de a face rost de vreo una. Dar am abandonat ideea din diverse motive. Anul acesta însă, în toamnă, răsfoind bloguri de croitorie, cineva a postat un interviu despre mașinile de tricotat… Și atunci mi s-au aprins călcâile, și nu m-am astâmpărat decât după ce am văzut-o la mine acasă și trăgând sania întro parte și în alta (sania este termenul pentru o parte din mașină, să nu credeți altceva).

Aceasta este mașina (nu se văd antenele, prin care se trece ața):

Sania este această piesă, cu maneraș care se plimbă de-a lungul plăcii de metal, și care face toată treaba, adică formează ochiurile:

Mașini de tricotat sunt multe modele, diferite mărci (fabricanți), se clasifică după diverși factori. Eu am ales Brother KH840 cu o singură fontură. Mașina este cu cartele perforate. Ca să vă faceți o idee, mașina simplă, împletește numai ochiuri pe dos – nu face modele – adică împletitura cu fața spre tine este din ochiuri pe dos, iar cealaltă sunt ochiuri pe față. Mașinuța mea, cu ajutorul cartelelor, ar trebui să facă și modele ajur, și în mai multe culori. De fapt, am avut răbdarea începătorului, (adică nu am avut deloc) și am testat un model ajur:

Nu pot să fac elastic, deoarece mașina are numai o singură fontură. O să mă întrebați, dacă nu face multe din operațiile obișnuite, de ce totuși mi-am luat mașină. Motivele ar fi:
– îmi doresc în garderobă rochițe tricotate model simplu, deci împletit față/dos, dacă aș împleti de mână, mi-ar lua fooooarte mult;
– tot legat de timp e și faptul, că mie îmi plac firele subțiri, care iau și mai mult timp de lucru;
– raportul: o bluză cusută / o bluză tricotată este 2 zile / 2 luni, deloc mulțumitor, deoarece pentru iarna îmi doresc mai multe bluze tricotate;
– dacă chiar și vreau un model de mână pentru o bluză, atunci pot să fac doar fața, de mână, cu model, iar spatele îl fac obișnuit la mașină, și tot iese mai repede;
– dacă înveți bine mașina, există multe modele foarte frumoase și pentru mașină; imaginație, idei și inspirație să tot ai;
– la ce diversitate de fire pentru tricotat există acum pe piață, mai că unele hainuțe nu necesită cine știe ce model de împletitură, deci, împletit obișnuit, la mașină e perfect;
– la tricotat cu andrele, nu am mare experiență, în comparație cu croitoria; nu am mâna „bătută”, și la modelul simplu, ochiurile nu sunt uniforme; cu mașina de tricotat, nu există această problemă;

Atâtea am putut să adun per moment. Deși sunt sigură că să îmi mai amintesc după ce public articolul 🙂

Pe de altă parte există și minusuri:
– când începi un articol, trebuie să testezi mai mult: tensiune ață, cât de strâns să fie împletitura, să nu mai zic de compatibilitate ață – model ajur la cartelele perforate – ceea ce înseamnă un consum mare de ață;
– mașina e destul de voluminoasă, este nevoie de spațiu de depozitare;
– mașina are nevoie de masă de lucru bună, stabilă;
– mașina cântărește – o-ho-ho – a mea peste 10 kg – nu e de preferat transportul prea des 🙂
– mașina funcționează numai cu anumite fire;
și câteva liniuțe pentru cei din România sau Moldova:
– nu sunt piese de schimb dacă s-a stricat ceva, trebuie apelat la internet și magazine on-line;
– nu sunt specialiști, adică dacă s-a stricat mașina, sau pur și simplu nu merge, pe cine chemi? trebuie să ai răbdare să o descoși tu;

Despre achiziționare: mașini noi sunt numai anumite modele. Noi, în sensul că se produc acum. Noi pot să însemne și nefolosite, care au stat printr-un depozit. Cele mai multe mașini se vând second. Modelul Brother nu se fabrică demult, deci numai sh se găsește. Plus la aceasta, mașinile noi, serioase, nu de jucărie, au prețuri care mușcă. De fapt, și una sh costă scump, dacă e să faci o comparație cu o mașină de cusut. Aceste lucruri le-am aflat de pe forumuri: am citit foarte mult, de unde de cumpărat, la ce să iei seama când achiziționezi o mașina de tricotat, ce model să alegi, de unde găsești un manual etc.

Tot aici, vreau să mulțumesc celor care m-au ajutat la cumpărarea ei, fie că fost cu un email sau traducere în germană, sau cu transport 🙂 Am fost foarte stresată până a ajuns mașina la mine, că a venit din Germania.

Aproape orice mașină sh, înainte de a o folosi necesită recondiționare. Poate are ace stricate, sau e plină de praf, poate are rugină, sau ulei vechi oxidat. Cu alte cuvinte, trebuie curățită și reparate defecțiunele. A mea nu a fost excepție, sania era plină de ulei vechi, din care cauză nu funcționa cum trebuie:

Dar eram pregătită pentru această etapă, am desfăcut șuruburi, am scos plastic:

Am curățit sistematic mecanismele, am șters praful, am asamblat la loc, și mașina zburdă!

Deja e început un proiect:

Tare prost am ales culoarea neagră; nu e o culoare pentru începători.

Să vă arăt și o pozică, cu test de modele îndată ce primisem mașina:

Să învăț cum se folosesc cartelele perforate și voi încerca și alte modele. Dar până atunci, am să fac bluze și pulovere simple. Așadar pauza de la croitorie va fi mai lungă.

Până la urmă, tot va trebui să fac o noua categorie pe blog, dedicată tricotajelor.

Cam aceasta a fost de raportat acum 🙂
V-ar plăcea să vorbest mai mult despre mașinile de tricotat? Despre modele, despre ce poți face la mașină, despre cum se curăță și întreține?
Proiectele de pe parcursul instruirii mele, oricum o să vi le arăt, forțat!

38 de comentarii

  1. asi avea o rugaminte,,de unde asi putea sa imi procur cartele perforate? Am o masina exact ca si a dv si nu am nici o cartela la ea .Va rog daca se poate sa ma ajutati,,nu pot sa fac modele fara cartela.

    1. salut, Maria. Eu tot nu am cartele cumparate. Daca doriti sa procurati cartele veritabile, cu modele la goale (pe care sa le gauriti dumneavoastra) atunci recomand numai ebay (.uk sau .de). In Romania am cautat si nu sunt. Daca doriti sa incercati sa faceti una, din materialele care se gasesc in magazine, va propun asa: modele aici: http://vse-sama.ru/perfokarty-dlja-brother/blog.html si aici http://masterica-knit.narod.ru/catalog/catalog.htm. Iar despre cum se face: http://www.art-machines.ru/2011/07/blog-post_06.html. Sunt in rusa, dar pozele sunt destul de explicative. Cartela se face dintro mapa, se transpune modelul cu un marker, apoi se taie dupa contur si se gaureste. Daca mai aveti intrebari, va ajut cu placere 🙂

      1. buna seara ma bucur mult ca mi ati raspuns imi pare rau ca nu am observat mai repede va multumesc pentru linkuri.Intre timp am primit de la cineva 5 cartele, doua originale si trei perforate pe material de film de medicina, sa stiti ca nu mi a venit sa cred ca mai sunt si asemenea oameni buni care te ajuta fara nici un interes, mi le a trimis pe gratis am platit numai curierul. acum ca am cartela originala o sa incerc sa imi fac si eu ,este idee foarte buna materialul acela se procura ieftin,, a si avut nepotica mea doua mape pe care mi lea dat. sa stiti ca va admir lucrurile pe care le faceti , si tricotate si cusute si imi pare bine ca le impartasiti si cu noi, si eu am mai multe masini aici acasa si imi place sa cos si sa tricotez. cine nu si a facut nici odata o rochie sau un chilot nu are idee ce simti cind imbraci ceva facut de tine. va multumesc incodata pentru postari si sa mai veniti cu idei. o seara placuta si spor la lucru.

  2. Buna seara
    Am inteles ca ati citit mult,de ce ati ales Brother. Eu stiu ca mai exista Singer, Silver Passap. Mi-ar cumpara si eu una, dar majoritatea sunt nefolosite si persoanele nu prea stiu sa le manuiasca, deci nu prea are cine sa ma invete. Masina dumneavoastra ce model este. Acum este un Brother spr 50 de vanzare, nu stiu cat de vechi este.
    Si as mai avea o intrebare, cat de greu merge carul. Eu am vazut una mergand si era nevoie de forta sa il pot misca.

    1. Salut, Cecilia. Da sunt mai multe marci. Brother, Toyota si Silver (dar modelele vechi) sunt toate japoneze. Singer este frantuzeasca iar Passap este elvetiana, park. Brother sunt cele mai fiabile, adica papa aproape orice tip de fir si nu prea fac mofturi, Toyota sunt la fel ca brother, doar k nu prea sunt populare si se gasesc piese de schimb mai greu; Silver sunt mai mofturoase la tipurile de ata pe care le suporta. Singer nu prea e popular in mediul unde se vb engleza iar,cele mai multe tutoriale in engleza sunt cu masini care nu sunt Singer. Passap nu este o masina pt incepatori. Ea este o masina foarte buna, cu mai multe obtiuni si poate face modele deosebite, dar e mai greoaie de invatat, eu nu as recomanda ca prima masina.
      AM ales brother pt ca: nu face mofturi la ate, este foarte populaea in lume, este foarte trainica, sunt multe carti si videouri pentru studiat, Si este usor de invatat pe ea.
      Despre cum merge carul ( eu ii zic sanie), nu, el nu trebuie sa mearga greu pe tricotajul simplu. Forta mare nu trebuie depus. Daca carul se misca greu inseamna ca: fie este un rand pe care am facut ajur, fie tensiunea este foarte stransa pentru grosimea firului cu care se tricoteaza, fie carul are careva defect, iar cea mai populara cauza este ca masina nu este unsa bine nici pe sine nici carul.
      Asa si pentru modele de masini brother, precum si multe alte chestii, printre care si descrieri despre marcile de masini uite-te aici: http://www.aboutknittingmachines.com/BrotherKnittingMachine.html. Eu am un brother kh840, care e cu cartele perforate 🙂

  3. Frumoasa masina de tricotat … Eu lucrez de 2-3 ani in domeniul doar ca la un nivel mai mare, dar imi place cum functioneaza si aceasta masinarie . Eu sunt mecanic/programator pe masini de tricotat CMS Stoll 411.6 cautati pe net pentru detalii dar as dorii sa vad cum functioneaza tot m-am uitat uitat la poze la aceasta masina de tricotat este interesanta ,,,

    1. Buna ziua si bine ati venit pe blogul meu. Eu am o masina de tricotat casnica. La ce lucrati dumneavoastra trebuie sa fie una industriala ( eu asa am vazut pe internet ). Oricum meseria d-tra e de nota 10! Despre masinile casnice, astea nu trebuie cine stie ce reglate. Functioneaza aproximativ pe acelasi principiu, doar ca manual, adica u tragi sania de colo-colo. Daca vreti sa vedeti una in actiune: cautati pe youtube termenul „brother knitting machine” si sunt o multime de filmulete. 🙂

  4. Asa este sunt masini industriale pe ce lucru eu . Lucrez pe 9 masini Stoll 411.6 CMS ,dar masinile de tricotat se aseamana , si a ta functioneaza aproape pe acelasi principu doar ca este manuala.. Masinile pe care le intretin au finetea de 12′, adica acele sunt mai mici , creez asemenea bluze ,,
    [url=http://postimg.org/image/mfv7xjr5r/][img]http://s11.postimg.org/mfv7xjr5r/12_3_3.jpg[/img][/url]

      1. Nu .De acolo imi cumpar acele pt MT Veritas 360 si ceva greutati mi-am cumparat

      2. OK, multumesc. Eu am careva rezerve legate de preturile lor. Dar ma voi interesa pentru cateva lucruri 🙂

  5. Masina mea de tricotat nu este pe cartele , dar poti sa le lucrezi pe acetofan ( o pelicula de plastic transparenta are flexibilitate folosita la ANIMAFILM ) gaurile se dau excelent cu o preducea

    1. nichita cristina, ideea aceasta am implementat-o demult! Am si tricotat multe lucruri folosind cartele handmade. Stiu si despre masinuta ta, Veritas, care este dublu fontura 🙂 AI blog-ul tau? Sau un site unde pui lucrarile tale? Mi-ar placea sa le vad 🙂

    2. Am primit si eu de la cineva doua asa ceva de plastic transparente nu stiu daca sint de acetofan dar nu stiu unde se gaseste ,in ce magazine? va rog sa imi scrieti daca stiti cumva. multumesc

  6. dar vad ca nu v ati incheiat cartella daca nu va suparati dar trebuie sa fie doua clame verzi de plastic co care se incheie si atuncea se roteste roata. si face modelul fara intrerupere

    1. daca ai rabdare ti- l dau eu in variantele 360 ace si 180 ace cu foarte multe planse cu modele ,dar lucrez la traduceri , inca nu am lucrat blog-ul sunt noua pe aici

  7. Buna! Ma numesc Andreea sunt din Timișoara și am o rugăminte tare mare! Am căutat de ceva vreme pe internet pe cineva care știe sa tricotează la asa o masina și nu am gasit. Eu îmi doresc tare mult un cardigan cu model in patratele care ma gândesc ca îl aveți și Dvs. Este modelul picior de cocos arată ca niște patratele:-) Ați putea cumva sa îmi faceți unul la comanda? Îmi doresc tare mult unul, nu e problema de preț.
    Va rog sa îmi Trimiteți un mesaj aici. Multumesc tare mult!:-)

    1. Buna ziua, Andrea. Imi pare rau, eu nu fac deloc pe comanda. De fapt, nici nu am mai lucrat mai bine de un an la masina de tricotat. Si nu prea cunosc pe cineva care sa faca pe comanda la masina de tricotat. De mana daca ar tricota cineva, v-ar interesa?

      1. Buna! Multumesc tare mult pentru raspuns!:) Nu, doar la masina as vrea. Am cautat si nu gasesc pe nimeni, se pare ca sunt foarte putini cei care mai tricoteaza la masina. Am cautat pe net si nimic:(

Dacă ai o întrebare sau o opinie scrie-mi aici:

