Tutorial: Confecționarea unui sutien – Etapa 1: Materiale necesare

Principalele materiale pe care le folosesc eu sunt:

  • Tipar bun – sau aproximativ, care să poată fi cel mai ușor modificat. Dar vorbim despre tipar în etapa a 2-a.

  • Cupe – de burete. Atenție să fie mărimea potrivită.

  • Dantela – sau materialul care va fi la exterior, de exemplu tricotaj sau lycra. Acest material obligatoriu trebuie să aibă un grad relativ mare de elasticitate. Cred că material ne-elastic se folosește la corsete sau bustiere rigide (aka modele pentru doamnele în vârstă). Pentru acest model însă vom folosi material exterior elastic.


Pentru că e pe exterior, nu ne interesează așa mult ce compoziție are – bumbac, amestecătură, sau 100% sintetic, important e să fie frumos.

  • Tricotaj – pentru căptușit cupele pe interior, de preferat să fie din bumbac, pentru că intră direct în contact cu pielea;


  • Material fixativ pentru bandă – cu ea se dublează partea din față, și trebuie să ofere stabilitate, drept urmare, trebuie să nu aiba niciun grad de elasticitate. La sutienele din comerț am văzut o plasă, întradevăr, ne-elastică. Din păcate nu știu cum se numește, și nici nu m-am stresat tare să mă interesez. Vă rog să nu folosiți tulle-ul, pentru că este rigid și va zgâria pielea. Ce am folosit eu cu succes, nu stiu dacă în România se găsește, deși ar trebui, este banda termocolantă, dar de bumbac 100%.


Nu folosiți flisilin (pentru că e moale și la 2 spălari se deteriorează considerabil), sau material sintetic. Materialul termocolat cel mai bun e cel care se încleie cu apă (cârpa complet udă) și cu fierul de călcat.

  • Balene – pentru fixare în cusuturile laterale; se pune la sutienele cu bandă lată, să împiedice ca sutienul să se încrețească, și în același timp să se fixeze bine. Cele clasice de plastic, si cel mai ușor de găsit sunt mai mult decât suficiente. De altfel, aici nu recomand cele de metal. O alta chestiune, balena trebuie sa fie lătuță, să zicem minim 5 mm, adică să nu fie sârmă.

  • Sârme – pentru fixare cupe. Atenție la mărime! Discutăm în etapa a 2-a mai multe.

  • Material pentru canale sau balene – în care se ascunde sârma de fixare a cupelor.


Nu știu cum se numește în comerț, dar am văzut pe bloguri ca vin la rolă (când mai merg pe la mercerii, am să le răscolesc rafturile). Asta a fost o problemă la mine. Materialul trebuie să fie nici prea gros, nici prea subțire. Să aibă o parte „pufoasă” pentru că intră în contact direct cu pielea, dar să fie și mulabil, deoarece trebuie să ia forma curbată a  sârmelor. De asemenea să nu fie un material țesut rar, prin care, după o purtare să iasă sârma. Eu am găsit un tricotaj de bumbac perfect, cu o parte molcuță, deci care la călcat ia forma dorită.

Nu folosiți fleece-ul (polarul – materialul din care se confecționează hanoracele) pentru că nu este natural și pentru că este prea gros. Și nici fleece foarte subțire nu-i bun, chiar dacă vă gândiți să-l termocolați. Eu dacă nu aveam acest tricotaj, puneam unul simplu care să îndeplinească condițiile enumerate mai sus.

  • Elastice – pentru bandă și bretele. Sunt elastice speciale pentru sutien, mai late decât cele pentru chiloți și de muuuulte tipuri. În stânga elastic pentru chiloți, în dreapta, pentru sutien:


În general, pe față sunt frumoase (lucioase, brodate, cu model), iar pe dos sunt „pufoase” special ca să nu alunece de pe corp:

Unele au o bandă de silicon pentru grad ridicat de fixare, acest tip de elastic este excelent pentru sutienele fără bretele:

Elasticile pentru sutien se recunosc si dupa marginile „văluroase”, deși nu e obligatoriu, dar modelele zimțate sunt mai frumoase pe articolul finit.

Atenție, elasticile diferă în gradul de elasticitate. Teoretic, cele pentru bretele se întind mai puțin. Cum în piață, multe sutiene gata eu același elastic și la bandă și la bretea, cred că putem și noi să facem așa 🙂 În stânga elastice pentru bretele, în dreapta, pentru banda de la sutien:

  • Sistem de închidere pentru sutien – cel mai popular este cel cu moși și babe. Nu am găsit la merceriile din Iași, nici măcar culorile principale: alb, negru! La sutienele pentru costum de baie, se folosesc și alte modele, confecționate din diverse materiale. Evitați cele de plastic, mai ales dacă aveți bustul proeminent care trebuie foarte bine susținut. Tind să se strice iremediabil.

  • Garnituri pentru bretele – micile chestiuțe din metal sau plastic – cârligelele de prins bretelele de cupe și regulatorii de lungime. Și aici vă recomand să evitati plasticul, pentru că la presiune se strică.

  • Banda decorativă pentru cupe – pentru cine iși dorește să decoreze cupele – poate să fie orice, o danteluță îngustă, o bandă încrețită de noi, vipușcă. Eu aș recomanda să fie un pic elastică, ca să cuprindă bine sânul.

  • Decorațiune între cupe – orice floricică, sau fundiță făcuta chiar de noi.

  • Ață – pentru mașina de cusut, aici știu de ața mai pufoasă, însă eu am folosit cea de poliester, și nam avut probleme.

  • Un sutien vechi – (sau mai multe și de diferite modele) eventual care nu-l mai purtăm și care să poată fi descusut ca să-l studiem la detaliile ce ne interesează.

Cam atâtea am adunat până acum. Să discutăm un pic despre unde se pot găsi aceste materiale. Dantela sau tricotajul – la magazinele de materiale. Când se alege, trebuie bine pipăit materialul și pe față și pe dos. Sunt diverse dantele, nu trebuie dat banii din prima pe cele mai frumoase și lucitoare și scumpe, ca într-un final să iți dai seama că nu este pentru lenjerie, ci pentru rochii de seară. Dantela trebuie să fie molcuță și elastică, în ambele direcții. Cele pentru lenjerii sunt mai ieftine decât cele pentru rochii de ocazie. Pe raft dantela poate să arate urât (ca o cârpă), însă sutienul gata poate să arate de lux, dacă este corect confecționat și are atent asortate detaliile decorative cu modelul. Dacă îmi amintesc bine, această dantelă m-a costat 7 lei metru. Arata ca naiba pe sul, însa sutienul a ieșit foarte gingaș:

Elastice – numai noi. Nu utilizați cele descusute de la alte sutiene. Se găsesc la mercerie, poate mai greu. Dar cu răbdare și timp, apar din când în când. Eu cumpăr câțiva metri și pun la păstrare. Banda decorativă – tot de la mercerii, sigur ceva se găsește pe gustul fiecăruia. Material termocolant – hm, în România, am cumpărat de la magazinele de materiale, dar am văzut și la mercerii. Pentru sutienele închise la culoare, e nevoie de negru (eu la ale mele n-am avut), pentru cele deschise, bej sau alb. Bureței și sârme și restul materialelor – uneori se găsesc la mercerie, dar de multe ori nu. Depinde în ce colțișor de lume sunteți, și ce oferă piața de acolo. Pentru restul materialelor, a trebuit să găsesc soluție. Una este: în Iași, și cred că oriunde în România, și chiar în lume, sunt magazine cu chestii noi foarte ieftine. Evident lucrurile de acolo sunt de cea mai proastă calitate, și cusute oribil. Nu vă uitați la acest lucru. Pentru scopul nostru este excelent. Înarmați cu măsura care ne trebuie, căutăm în lada cu sutiene cel care se încadrează în măsura noatră și care să aibă cât mai multe detalii. Cumperi unul la 3-4 lei și descoși frumușel din el: garnituri pentru bretele, încuietoare, sârme, floricica pentru decorat între cupe, eventual, bretele; poate bureței (dacă descoși atent).

O altă soluție: se refolosesc piesele de la sutienele vechi, deteriorate sau mărimi greșite și care nu sunt purtate. Tot ce se poate refolosi, se extrage, nu se aruncă 🙂 Acuma, să nu faceți un depozit de sutiene vechi! Nu stricați un sutien care încă îl mai purtați sau care vreți să-l înlocuiți cu cel nou, pentru că nu în toate cazurile cel nou iese sigur bine.

Piesele extrase se strâng ordonat, cele mici, precum garniturile pentru bretele într-o punguță. Sârmele, se prind perechile, ca să știm care și la care vine.

Elasticele, dacă sunt mai multe, se pun în punguțe separate în dependență de culori.

Cupele și sutienele vechi în altă pungă. Astfel, în momentul când decidem să coasem unul, să ne fie mai ușor să alegem și să asortăm repejor toate piesele.

Eu deobicei, aleg întâi dantela și cupa. După care încep să caut restul: tricotajul pentru căptușit cupele (dacă e nevoie), elastice și decorațiuni. Mă asigur că am încuietoare și garnituri pentru bretele. Recomandarea mea este, să nu începeți lucrul dacă vă lipsește vreo piesă, cu gândul că pe măsură ce îl voi coase, voi căuta cele necesare. Recomand acest lucru, în special dacă materiale sunt de culori nestandarte cum ar fi cele roz, mov, galben, verde, la care cu greu se găsesc toate să se potrivească. La alb, negru, bej și rosu, se mai poate abate de la regulă. De asemenea, toate piesele pentru sutienul care urmează a fi cusut, eu îl depozitez separat într-un săculeț, numai pentru el. În procesul de lucru, știu că numai acolo trebuie să caut, și că acolo îl depun când nu am timp să cos.

2 comentarii

  1. Ana, e grozav tutorialul tau, primele doua episoade au fost cat se poate de detaliate si pline de informatii! Multumesc pentru efortul de a-l concepe si de a-l imparti cu noi, cu atat mai mult cu cat e dificil sa gasesti toate cele necesare pe piata noastra. Te urmaresc cu interes, desi „circumferintele” mele nu ma plaseaza in grupul-tinta al tutorialului tau, tot as incerca la un moment dat sa fac un sutien 🙂

    PS: pe burdastyle.com gasisem la un moment dat niste tipare gratuite pentru sutien, pe marimi, dar n-am mai verificat recent.

Dacă ai o întrebare sau o opinie scrie-mi aici:

