Primul meu sutien de la A la Z – Partea a doua – Cusut si finisat

Continui cu relatarea experienței la croirea și coaserea primului meu sutien.
detaliu sutien

Atenție: este vorba de modelul balconette. La alte modele, tehnica variază un pic.
După ce am adunat detaliile, primul pas este în a pregăti cupele: se coase dantela care va veni pe exterior, și cine vrea, coase și tricotaj de bumbac pe interior – eu nu am cusut pe interior (din comoditate sau lene). Pe față, încerc cât de cât să aranjez dantela astfel încât să vină simetric:
cupe

După aceasta se coase decorațiunea, eu n-am mai făcut poză, ci am trecut direct la unirea cupelor de partea din față a sutienului:
unire cupe de partea din fata

Acum să vă spun aici, această bucată nu trebuie să fie elastică. La sutienele din magazine, am văzut că folosesc un fel de plasă destul de rigidă care nu se întinde în nicio direcție. Problema mea este că nu știu ce material se folosește, și sunt sigură că nu-l voi găsi în Iași (dacă n-am găsit garniturile de la bretele, dapoi acest material). Așa că a trebuit să inventez. Eu de la Chișinău am un material adeziv foarte bun – întăritură de bumbac. Nu e mai aspră decât plasa de la sutienele cumpărate. Așa că am croit o dublură similară cu dantela din față, pe care am lipit-o. În felul acesta în zona din față, materialul nu se mai întinde, iar la piele va veni bumbacul.

Mai departe, unesc și dantela care vine la spate și care nu trebuie dublată. Dimpotrivă, partea aceea trebuie să fie elastică, ca să se întindă cât e nevoie pe corp. La îmbinare, care e de fapt cusătura ce vine pe laterală, se prelucrează cu balene. Eu am pus din aia de plastic, ce se folosește la corsete, lată de 7 mm. Deși sutienele profesionale au aplicat acolo o bucățică netedă de plastic și cu capetele rotunjite. Probabil se vând pe undeva aceste piese, nu și la Iași.
cusaturi laterale la sutien

Din experiență însă, mi-am dat seama, că mai bine prindeam laterale și apoi cupele, pentru că la înseratul balenelor, cupele alea incomodează la mașina de cusut.

Scheletul sutienului este format. Următorul pas este în coaserea elasticilor sus și jos. Metoda este aproximativ cea de la coaserea chiloților de la Carmen de pe blog. Numai, atenție, se coase elastic special pentru sutien! Nu se întinde așa de tare, și este mai lat. Deobicei are marginile văluroase, pentru că în stare gata, finisajul să arate frumos. Eu am găsit elastic bej văluros, pe o parte lucios și broderie finuță, iar pe dos, vine cu aspect pufos. În acest moment, m-am codit, pentru că la sutienele gata, partea pufoasă vine spre corp, iar partea luciosă (fața) de fapt nu se vede. Până la urmă am făcut cum am văzut și la altele:
atasare elastic la sutien

Deocamdată explicația cu aplicarea elasticului în acest mod ar fi: partea pufoasă e mai stabilă pe piele și nu alunecă. Din alt punct de vedere, partea luciosă, probabil zgârie și e neplăcută la purtat.

Aici mă pregăteam să aplic canalele pentru sârmele de stabilizare:
canale pentru sarma la sutien

Am întrebat la mercerii dacă știu de material special pentru aceste canale, și vânzătoarele au ridicat din umeri. A trebuit să interoghez fantezia mea. Materialul trebuie să fie pufos dar destul de subțire ca să-l pun în mai multe straturi, natural și să se întindă la călcat astfel încât să-i pot da forma aia de semilună. În plus, trebuie avut grijă ca sârma să nu găurească canalul. Fleece-ul nu este natural și este și prea gros; să pun bumbac simplu, nu prea merge. Aia e partea care se lipește cel mai strâns de corp. Ideea mi-a venit mai târziu, tot de la Chișinău am un tricotaj de bumbac formidabil. De felul lui e mai grosuț decât tricotajul pentru maiouri, e pentru pijamale de iarnă. Însă pe dos este pufos! La călcat se modelează excelent. La acest sutien, un canal este o fâșie croită dreaptă, după care se calcă ca să vină în 3 straturi, iar la final, se modelează forma rotundă.

Să vă arăt și o poză cu sutienul la această etapă, dar pe față:
elastic - detaliu sutien, pe fata
Și aici să observați ce frumos vine marginea de la elastice. Cupa e un pic lăbărțată, pentru că nu este fixată de sârme.

Cu metoda de atașare a tuburilor pentru sârmă încă mă voi documenta; la primul sutien a ieșit binișor, deși am descusut o dată – pe față cusuturile trebuie să vină perfect aliniate față de margine:
sutien cu canalele prinse

Sârmele se pot însera acum, pentru a măsura sutienul, dacă nu cumva trebuie de scurtat înainte de a atașa încheietorile. Eu nu am pus pentru că în acel moment nu aveam gata. Prin gata mă refer că vroiam musai să le prelucrez capetele ca să nu le pice vopseaua chiar după prima spălare. Dar am pus doar de probă.

Ce a mai ramas de făcut – de pus încheietoarea și de pregătit bretelele:
bretele si incheietoare la sutien

După care de pus pliulețele în care se vor prinde bretelele:
detaliu pentru prins bretea
detaliu pentru prins bretea

De închis canalele, și eventual, de atașat floricica între cupe.
detaliu sutien intre cupe
sutien fata
sutien fata

Pe dos (a se ține cont că în acel moment, sârmele erau doar pentru probă):
sutien dos
dos

Cam asta a fost de spus la primul sutien. Are probleme? Da, pe cusătura laterală, nimic grav, la următorul se rezolvă.
Alte probleme? Deși e model balconette, și s-ar putea purta fără bretele, nu se fixează foarte bine deasupra sânilor. Am eu o idee mai bună, tot pentru următorul sutien.
Și alte probleme? Nu! Vine excelent, nu strânge, se așează frumos, materialul nu înghimpă. Și cel mai important, este făcut de mine și arată foarte frumos.

4 comentarii

  1. Arata impecabil, e frumos si cred ca si foarte practic. De aceea imi place si mie croitoria. Imbina utilul cu placutul, dar eu mai am muuuuulte de invatat. Felicitari

Dacă ai o întrebare sau o opinie scrie-mi aici:

