Primul meu sutien de la A la Z – Partea intai – Tipar si materiale

sutien - detaliu

Pentru cusutoresele înrăite: ați încercat vreodată să vă coaseți un sutien? Sau să desenați un tipar de sutien de la zero?
Citisem pe undeva, că etapa supremă pe care o poate atinge o croitoreasă casnică ( sau de hobby ) este în a coase cap-coadă un sutien sau un sacou bărbătesc. Și se întreba doamna respectivă, ce ar alege între cele două.

La atelierul la care am învățat să cos, nu am vorbit niciodată cum se coase un articol de genul, d-apoi să și cos vreunul. Singură nu m-am încumetat până acum, pentru că mi se păreau prea complicate, și vorbim aici de piesele alea solide din comerț, cu sârmă și burete, cu straturi cusute peste alte straturi de nu-i dai capătul.
Eu demult visez să încerc o astfel de piesă de lenjerie, mai cu seamă pentru că pe blogosferă văd tot timpul cum cineva și-a terminat un chilot cu dantelă, sau un sutien foarte drăguț. Pe de altă parte ( și mă plâng ca toate duduițele ), cele din comerț ori nu-mi vin, ori îmi displace materialul din care este confecționat, ori mi-i prea milă să dau atâția bani pe ele. În plus, îmi place modelul cu dantelă și fără bretele  – balconette – care se găsește rar și la care prețul sare. Așa că m-am decis la un moment dat să sparg gheața și să încerc unul.
Văzusem pe la mercerie, prima dată la Chisinau, cupe de burete. Mai rămâne să adun și restul pieselor care se găsesc mai ușor 😛 adică așa am crezut eu. Trebuie să vă zic, că ideea cu sutienul am copt-o de mult timp, cred că mai bine de un an. Și nu regret, pentru că în acest timp m-am documetat binișor, m-am gândit ce materiale aș folosi, după care m-am codit  mult și la problema tiparului. Mie nu-mi place metoda: descos un articol care îmi place/vine bine, și copii de pe el tiparul. Eu trebuie să desenez pe al meu, până îmi reușește. În așa fel voi avea de învățat, și voi ști să fac și pentru alții ( deși nu mă văd cosând chiar sutiene la comandă 🙂 )

Cărți englezești de construcție tipare gratis – ioc. Tot la metoda rusească am apelat. Pe lânga faptul că se găsesc gratis pe net, am și mare încredere în tehnicile lor de construcție, pentru că sunt bazate pe foarte multe măsurători de pe corp, și nu calcule după formule. Să vedeți ce chinezărie e când deschizi prima data: http://abc.vvsu.ru/Books/Kors_izd/page0005.asp Aveam la dispoziție, cred vreo 2 tipare, dar ăsta era complet, nu doar cupa.

Pe site-urile americane/engleze, am citit/vizionat alte informații utile, gen cum să determini corect mărimea care ți se potrivește, atât cupa cât și banda. De ce e important să găsești mărimea corectă la sârmă, și cum se determină aceasta. Și multe alte informații din astea mărunțele care trebuie adunate bine-bine, pentru că vei avea nevoie de toate.

Într-un weekend am decis, trebuie desenat tiparul. Trebuie făcut machetă din celofan și de văzut ce e bine sau rău și unde necesită ajustări. Acesta este primul tipar, cu foaia de instrucțiuni alături. E desenat pe hârtie milimetrică.
desen tipar sutien

Și da, am buchisit toată chinezăria de acolo:
desen tipar sutien

Pentru prima dată, este o adevărată aventură, nu doar să desenezi ci să scoți măsurile necesare! Primul tipar nu a ieșit bine, cupa și semiluna de pe bandă mi-au ieșit mici/înguste. Am modificat, am construit macheta din peliculă, și a fost relativ ok. Așa că am decis să încerc și să cos.

Până la ac și ață, trebuie găsite materialele necesare. Ce aventură e și după ele, în Iași merceriile nu vând detalii pentru lenjerii, dacă pui că anul acesta în iarnă nu se găsea elastic pentru chiloți!

Am avut norocul să dau de cupe (de burete) mărimea mea, uraaa! Asta mă scutește de ceva muncă – de la tiparul desenat iau numai banda. Am găsit dantelă și elastice din alea frumoase și speciale pentru lenjerie. Nu am găsit: sârmă, încheietori și culmea, nu sunt nici garnituri pentru bretele! Doar din alea de plastic, și cum să-mi pun eu la sutien, o bucățică de plastic, care la a doua purtare se rupe? Doar vreau ca articolul meu să fie cât se poate de trainic, nu să-l cos și apoi să stea în dulap. Însă pentru acestea nu-mi fac așa de multe griji: sunt unele magazine cu produse noi foarte ieftine, unde am văzut sutiene la 3,8 lei bucata.
piese de la sutien
Din el extrag și sârma și cârligele de la bretele, și descos și încheietoarea. Ieftin, când te gândești, că la mercerie, aș fi dat pentru o singură piesă de metal 3 lei (cel puțin așa mi-a zis una din vanzatoare). Pe bureței am dat 16 lei, cam scump, mai ales că sunt pentru primul experiment. Pe elastic am dat 60 bani metrul (nu-mi vine nici mie să cred), iar materialul a costat 15 lei metrul, deși eu am luat doar jumătate de metru și din el cred, îmi ajunge pentru 3 sutiene.

După ce am adunat aproape toate, am purces la croit piese. Inițial nu mi s-a dat voie:
1
Izica a hotărât că e bună dantela mea pentru dormit – demonstrativ.

În final am croit bucățelele. Și sunt mici, și trebuie să te miști atent ca să nu se întindă, dantela fiind elastică. Am făcut o poză cu planul pentru viitorul meu articol: cupe acoperite de dantelă, decorate cu elastic mai închis la culoare:
piesele de la sutien

Mă opresc aici, pentru că vreau să vă povestesc și cum am cusut, poate dorește cineva să încerce și el. Însă nu pot să nu vă spun, pentru că eu sunt foarte bucuroasă: sutien mi-a reuțit, aproape de nota 10 (în opinia mea).
Prima imagine (din articol) este cu el aproape gata (mai trebuie înserate balenele). Va mai arat o poza, cu articolul pe dos:
sutienul pe dos
Vă urez o săptămână cu mult spor.

8 comentarii

  1. Of, am trei maaari motive de oftica:
    1. La munca nu pot vedea poze de pe photobucket, deci trebuie sa astept pana ajung acasa disearas a vad ce ai lucrat.
    2. Nu stiu rusa, iar translate-ul de la Google s-ar putea sa nu fie foarte clar.
    3. Nu am suficient timp sa lucrez si eu un sutien, desi de multa vreme imi doresc, si ca si tine am cumparat sutiene ieftine pentru a folosi accesoriile.

    Astept cu nerabdare sa vad sutienul. Poate cand e gata folosesti si alt site de hosting imagini, sa pot vedea rezultatul imediat cum il postezi 🙂

  2. Felicitari pentru ca ai reusit sa-ti faci un sutien pe gustul tau, avand in vedere ca ai lucrat cu material pretentios (dantela).

  3. Va pup si imi cer scuze ca raspund asa greu.
    @Geo: deja m-am deprins cu photobucket; ma gandeam sa le gaszduiesc direct pe blog, ca sa se poata da si zoom; deocamdata insa nu fac modificari, insa incerc cat mai repede sa ma documentez si poate sa fac schimbari. Pe partea de tipar, ma gandeasc in iarna, cand nu cos asa de mult, sa ma apuc sa traduc cum se face acel tipar, si sa postez in cateva etape; termenii de specialitate google no sai poata traduce; pe urma, pentru partea de cusut, am zis si pe forum, ca incerc sa fac un tutorial cat mai vast (tot in mai multe postari si etape) cand cos un sutien care sa se vada bine in poze. Poate ar fi o idee sa organizez un workshop online, daca sunt mai multe persoane interesate, pe etape pentru coaserea unui sutien.
    @Tonia: multumesc frumos, m-am chinuit un pic, dar sunt foarte multumita cum a iesit.

  4. Buna. Nu poti sa pui detaliat, pas cu pas, tot ceea ce ai facut. Formulele dupa care ai calculat marurile si cum ai atasat sarma si toate cele? Sunt foarte interesata sa fac si eu unu. Multumesc.
    P.S. Felicitari!! 😀

    1. Bine ai venit. Sunt e lucruri diferite: constructia tiparului si coaserea. In prima faza pregatesc un tutorial despre cum se coase, si va fi in mai multe etape.Despre constructie tipar de la zero, poate in iarna, cand nu prea cos, voi intocmi un tutorial, la fel pe pasi. Depinde foarte mult de cat timp liber am, dar sunt pe lista 🙂

    1. Nu mai tin minte, dar sunt 2 locuri in Iasi unde gasesti asa ceva: in complexul e-gross, sunt cateva standuri de mercerie si materiale, si intro mercerie foarte mica din Podu Ros, langa restaurant Cotnari.

Dacă ai o întrebare sau o opinie scrie-mi aici:

