Modelare tipar pentru sutien costum de baie

Acu ceva timp, cineva de pe forum, intrebase cum arata tiparul pentru acest sutien:
1

Pentru ca mie imi plac astfel de provocari, desi recunosc, doar la modelele care mi se par dragute, am pornit cercetarea. Prima idee ar fi fost, 2 fasii orizontale, care se cos rasucit – metoda clasica si cea mai simpla:
2

Totusi, daca privesc mai bine la poza, observ ca, daca ar fi fost cusut dupa metoda clasica, s-ar fi vazut cusuturi in locurile in care am marcat cu verde:
3

Deci tiparul nu este din 2 fasii. Mai departe fac urmatoarele deductii: unde este marcat cu rosu, este cusatura; iar in locurile in care sunt faldurile – marcat cu albastru – trebuie sa fie cusuturi ascunse.
15
Repejor imaginatia geometriei in plan si spatiu, calculeaza si schiteaza urmatorul tipar:
4
Dupa care se mai mai gandeste, si zice asa:
5

Dupa ce l-am desenat pe cel din urma, mi-a venit si ideea cum trebuie, in realitate, sa fie modelat tiparul de baza. Asadar, aici este demonstratia teoretica completa:

Descriere (pasii coincid cu numarul paginii):

  • 1. partea din fata a tiparului de baza;
  • 2. se alege lungimea viitorului sutien;
  • 3. se taie tiparul;
  • 4. tiparul marit;
  • 5. se alege latimea bucatii din fata, (pe analiza de mai sus, pe model, marcat cu linia albastra) este linia unde se va uni partea din fata cu spatele;
  • 6. se taie tiparul (se tine minte care este mijlocul partii din fata);
  • 7. se prelungeste pensa din talie, astfel incat capatul ei sa vina peste capatul pensei de sus;
  • 8. se taie pensa;
  • 9-10. se copie (in oglinda) partea stanga a tiparului si se obtine partea din fata completa – linia de mijloc trebuie lasata;
  • 11. pe partea stanga se inchide pensa de sus;
  • 12. pe partea dreapta se inchide pensa de jos;
  • 13-15. se traseaza linii;
  • 16. avand linia de mijloc a partii din fata (daca acesta nu s-a pastrat, trebe redesenata);
  • 17. se traseaza linia pentru decolteu;
  • 18. se taie partea de sus pentru decolteu;
  • 19. se marcheaza pe partea de jos;
  • 20. se taie tiparul;
  • 21. se muta pensa de pe partea dreapta;
  • 22. se muta pensa de pe partea stanga;
  • 23. asa arata tiparul „colturos”;
  • 24. se incearca rotunjirea marginilor;
  • 25. asa arata tiparul ajustat;

Tiparul din pasul 25 este intermediar, si se poate folosi pentru un model in care nu sunt incretituri care ies din fald. In continuare, sunt descrisi pasii pentru a crea acele incretituri si a definitiva tiparul:

  • 26. se marcheaza liniile, unde se va „desface” tiparul; numarul lor depinde de cat de multe creturi se doresc, sau cat de voluptoasa este posesoarea; eu am pus 2 pe fiecare parte;
  • 27. se taie tiparul pe liniile marcate si se extinde cate una pe fiecare parte;
  • 28. se taie si cele ramase si se extind;
  • 29. presupunand ca tiparul in forma extinsa este copiat pe o coala noua de hartie, se unesc capetele deschizaturilor;
  • 30. asa arata tiparul colturos;
  • 31. se incearca rotunjirea liniilor penselor;
  • 32. si … acesta este tiparul final.

In pagina 33, se arata ca trebuie pastrate marcarile pentru linia de mijloc a partii din fata. Tot aici, specific ca, la croire, pensa va fi taiata cu rezerva – nu se va pastra material, cum se fac pensele obisnuite de la fuste, spre ex. De fapt, pentru partea tehnica, de cusut si prelucrat, nu m-am gandit indeajuns. M-am concentrat pe constructia tiparului. Insa am incercat pe o bucatica de material, tiparul final, in miniatura, ca sa va arat ce iese, si daca am dreptate. Tiparul copiat de pe monitor:
7

Bucatica de material croita, cu rezerve – a se observa ca pe partea cu pensele am lasat rezerva dubla, pentru ca la coasere, sa am cum sa ascund cusatura:
8

Incretit, si prins la distanta de 1cm fata de margine:
9

Smecheria cu ascunderea cusaturilor este, de a apropia si uni cele 2 margini, atat cat este de lata banda din fata pe mijoc:
10

Eu nam avut rabdare, si am cusut neingrijit, dar cel mai important, am respectat linia de mijloc a partii din fata:
11

Si asa arata pe fata; si da, acum mi-am dat seama ca am gresit la croire, directia benzii:
12

Exceptand directia gresit, pot sa spun ca tiparul arata bine, si este corect; din cauza materialului ne-elastic, si pentru ca nu l-am calcat, banda se vede umflata si proeminenta. Am incercat sa prind cu ace de siguranta, si am pozat astfel incat sa se vada relieful care trebuie sa se obtina:
13

Sper sa nu sperii incepatorii cu acest tutorial; daca aveti intrebari, rubrica de comentarii e la dispozitia voastra.

Anunțuri

11 comentarii

  1. Buna ziua!nu am nici cea mai mica raza de talent in croitorie..as vrea sa intreb daca faceti costume si pe comanda…(un altfel de costum de baie..cel putin partea de sus).